Humor is een teken van intelligentie

Kan jij lachen om jezelf als blijkt dat jouw blik op de wereld niet helemaal overeenkomt met de werkelijkheid? En vind je het vervolgens niet erg om je visie aan te passen? Dan heb je niet alleen een goed gevoel voor humor, maar ben je ook slim.

Uit onderzoek blijkt dat hoe opener jij staat voor andere overtuigingen, hoe meer humor je hebt en hoe vaker je lacht. En ook niet onbelangrijk: hoe meer je leert over jezelf en de wereld.

Denk maar eens aan het tegenovergestelde: de starre mensen, vasthoudend aan hun mening alsof het de enige waarheid ter wereld is. Dat zijn meestal niet de meest vrolijke of grappige mensen.

Voor echte humor dien je de wereld van meerdere kanten durven te bekijken, Dat is gezond én leuk én slim.

Geplaatst in gezond doen en denken, iBlog Getagd met

Verschillende zienswijzen voor de moeilijkheden in het leven.

Neem de situatie voor ogen die op dit moment ingewikkeld is voor je en lees één-voor-één de onderstaande zinnen hardop aan jezelf voor. Welke klopt er voor jou op dit moment?

  • Wanneer men begint te denken, begint men zichzelf te ondermijnen. (Albert Camus)
  • Wie werkelijk invloed wil hebben, die moet zich helemaal niet om het verkeerde bekommeren, die moet alleen maar het goede doen. Want het gaat er niet om iets af te breken, maar om iets op te bouwen waar de mensheid louter vreugde aan beleeft. (Goethe)
  • Het heeft geen zin het te loochenen. Je vindt altijd beursjes gif naast je nobelste gevoelens, dus laten we niet het onmogelijke willen. (Saul Bellow)
  • Afgaan op het feit houdt per definitie in: afgaan op het begrensde. (Sartre)
  • Niet lachen, niet jammeren of vervloeken, maar begrijpen. (Spinoza)
Geplaatst in citaat en foto, iBlog, literaire coach Getagd met , , , , ,

Handige tip om je wervelwind aan gedachten (of emoties) tot rust te brengen

Wist je dat je linkerhersenhelft het liefst al je zintuiglijke indrukken van taal voorziet? Het produceert continue allerlei aanwijzingen en oordelen voor je. Zo lijkt het te weten wat je moet doen bij warmte, honger, drukte en bij aardige of enge mensen. Lijkt te weten. Ondertussen word je vooral moe van al dat vaak tegenstrijdige geklets in je linkerhersenhelft.

Voor meer rust in je hoofd hoef je alleen maar aandacht aan je zintuigen te geven. Voelen, kijken, horen, ruiken, proeven. Meer niet. Dit wordt ook wel mindfulness genoemd.

Ook handig om te weten: wanneer je woorden geeft aan wat je ziet/voelt/ruikt etc. vermindert het de sensatie. Letterlijk. In MRI scans viel te zien dat wanneer mensen alleen maar moesten kijken naar de verschillende emoties op gezichten, de amygdala flink oplichtte (het gedeelte in je hersenen waar je emoties gelokaliseerd zijn). Wanneer aan de proefpersonen gevraagd werd de emoties die ze zagen te benoemen dan verminderde dat de activiteit in de amygdala enorm.

Doe met die kennis ook je voordeel op en benoem de emoties die je als heftig en vervelend ervaart, maar geniet van alles wat goed voelt zonder je linkerhersenhelft erbij te betrekken.

Geplaatst in gezond doen en denken, iBlog Getagd met , , ,

Wat wordt jouw keystone habit?

Een keystone habit: een gewoonte die zo goed voor je is dat het vele andere goede gewoontes ontlokt en zo de basis vormt voor hoe jij graag wilt zijn: energiek, gezond, ontspannen en productief.

Hieronder vier keystone-habits die mij in elk geval veel goed doen.

  1. Elke dag actief zijn/bewegen/sporten: er is niks dat je eet- en slaapgewoontes zo gemakkelijk doet verbeteren als dagelijks actief zijn.
  2. Elke dag mediteren: hierdoor wordt het eenvoudiger om rustig te reageren en te weten wat voor jou belangrijk is.
  3. Een planning maken: door in te plannen wat jij belangrijk vindt (dus ook bewegen en mediteren) heb je meer grip op je dag en dat scheelt stress.
  4. Ontwikkel een dagelijkse routine: elke dag op dezelfde manier starten, of afsluiten zorgt ervoor dat je lijf automatisch weet waar het tijd voor is en dat helpt je productief te worden, of juist lekker ontspannen naar bed te gaan.

Kies de keystone habit waar jij het meest aan denkt te hebben en geniet van wat het voor je doet.

Geplaatst in gezond doen en denken, iBlog Getagd met , , , ,

Je doet al wat je wilt doen

De zomerweken geven mij tijd om te lezen en te beschouwen. Doe ik nog wel wat ik leuk vind? Bevind ik me nog op het juiste pad, of moet ik een totaal andere weg inslaan? Moet ik meer doen, of juist even een pas op de plaats maken? Vragen die gedurende de lege dagen voorbij komen en aandacht vragen.
Tijdens de afgelopen boeken en overpeinzingen kwam ik eigenlijk steeds weer bij het volgende uit: “Je doet al wat je wilt doen.” Hieronder een aantal citaten die deze regel onderschrijven:

  • Als het gaat om je werk:

Enthousiasme is belangrijker om iets te leren beheersen dan aangeboren talent, is gebleken, omdat het belangrijkste element om iets te leren je bereidheid om te oefenen is. Daarom, aldus carrièredeskundigen, kun je beter een carrière nastreven die je gemakkelijk afgaat en die je leuk vindt, omdat je dan ook enthousiaster zult oefenen en daardoor een voordeel op de concurrentie zult hebben. (Gretchen Rubin, Het Happiness Project)

Het kan als een anticlimax klinken, maar mijn ervaring is dat wat je nu doet op professioneel gebied, waarschijnlijk goed bij je past. Waarom? Omdat er aan je werkzaamheden en taken van vandaag duizenden grote en kleine beslissingen vooraf zijn gegaan, besluiten die allemaal impact hebben gehad op je loopbaan en je leven. Je bent steeds weer een bepaalde richting uit gegaan, uit instinct, door persoonlijkheid of door je capaciteiten op een bepaald vlak. Of je bent allerlei richtingen uit gegaan, wat ondanks de kronkels evengoed een pad te noemen is. (Linda van den Driessche, Kracht voor tien)

  • Als het gaat om vrije tijd en jezelf leren kennen (en de reden waarom doen onderstreept staat in de regel):

Uit de resultaten bleek dat de meeste mensen veel meer tijd besteden aan passieve dan aan actieve vrijetijdsbesteding, terwijl ze actieve vrijetijdsbesteding veel leuker vinden. (…) Mensen die ’s avonds terugkijken op hun dag voelen zich gelukkiger naarmate ze die dag meer hebben ingespannen. (Ap Dijksterhuis, Op naar geluk, de psychologie van een fijn leven).

Hoe kun je jezelf leren kennen? Nooit door beschouwelijkheid, maar wel door te handelen. (Goethe) (….) Niet introspectie is de sleutel tot zelfkennis, maar het goed bekijken van ons eigen gedrag. Kort gezegd: het is beter om doelen te stellen en dingen te gaan doen, en al doende te leren waar je de meeste voldoening uit haalt. (Ap Dijksterhuis, Op naar geluk, de psychologie van een fijn leven).

Lezen, schrijven, coachen, trainen, lesgeven en nieuwe dingen leren zijn de dagelijkse dingen die ik doe en die ik leuk vind. Gelukkig maar. Op naar een nieuw jaar!

Geplaatst in gezond doen en denken, iBlog, literaire coach Getagd met , , ,

Zelfvertrouwen en voorzichtigheid horen bij elkaar (aldus Epictetus)

Sommige dingen in het leven heb je in de hand en andere dingen – het meeste eigenlijk – niet.
Wanneer jij iemand bent die ernaar streeft alles om je heen onder controle te houden, dan ben je vast vaak moe en ontevreden. Je streeft namelijk iets na wat niet binnen je macht ligt en je verzuimt wellicht na te streven wat daar wel binnen valt

Volgens Epictetus (een stoïcijnse filosoof) ligt de sleutel naar vrijheid en een rustig gemoed in weten waar je naar moet streven en wat je moet vermijden.

Je moet je zoveel mogelijk bezighouden met die dingen waar je ook daadwerkelijk invloed op hebt: je geest, je opvattingen en je gedrag. Omdat invloed een krachtig iets is, wil je er voorzichtig en weloverwogen mee om gaan. Denk daarom regelmatig en zorgvuldig na over je opvattingen, over wat voor soort mens je wilt zijn en streef tevens het gedrag na dat bij jouw zienswijze past.

Vermijd echter het nadenken, piekeren, boos worden, verdrietig worden, of bang zijn om die dingen waar je geen invloed op hebt: wat andere mensen (over jou) zeggen en wat andere mensen doen. Treed datgene waar je geen invloed op hebt met zelfvertrouwen tegemoet: jouw angst, woede, verdriet of irritatie maakt wat er toch wel gebeurt alleen maar ingewikkelder om mee om te gaan.

Zelfvertrouwen maakt dat je onder elke omstandigheid de mens kan blijven die jij wilt zijn. Daar heb je immers zorgvuldig over nagedacht en dat kan je onder alle omstandigheden blijven nastreven.

Nee, in de praktijk is dit zeker geen gemakkelijk streven en vermijden. Maar in theorie is het zo gek nog niet. Stel nou dat je je alleen nog druk zou maken om datgene waar je ook daadwerkelijk wat aan kan doen? Wat een vrijheid.

Meer lezen?

Epictetus, Over Vrijheid, vrij is degene die leeft zoals hij wil. Athenaeum-Polak & Van Gennep, Amsterdam, 2014.

Geplaatst in iBlog, literaire coach Getagd met , ,

Wat je doet met je lijf, voel je ook in je hoofd: tips voor slim trainen!

Dat sporten en bewegen goed voor je is dat weet je natuurlijk, je lijf wordt sterker, je krijgt meer energie en terwijl je sport krijgt je hoofd even rust wat minder stress tot gevolg heeft.

Bovenstaande voordelen zijn op zich al genoeg redenen om te gaan sporten, maar misschien heb je wel eens gemerkt, dat hoe je beweegt, ook impact heeft op hoe je je voelt en op wat je denkt. En die kennis kan je in je voordeel gebruiken, hieronder dan ook 4 tips om slimmer te trainen:

  1. Ben je de laatste tijd moe en futloos? Ga voor conditiesporten zoals hardlopen, zwemmen, fietsen, roeien of stevig wandelen. Hoe beter jouw conditie, hoe beter je stofwisseling, dus hoe beter alles werkt in je lijf en dat heeft direct impact op hoe fit je je voelt. Meer energie in je lijf, is meer energie in je hoofd.
  2. Voel je je slap, onzeker en weinig daadkrachtig? Ga je spieren trainen: hoe meer jij weg kan duwen, op kan tillen, vast kan houden, hoe meer kracht je ook gaat ervaren in je hoofd. Het trainen van de spieren in je lijf, maakt dat je je sterker voelt en meer zelfvertrouwen ervaart.
  3. Voel je je uit balans, weet je niet zo goed wat je moet, ben je wat onstabiel? Tijd om balansoefeningen te gaan doen: zoek een yogaschool, koop een balansbord, of doe oefeningen op 1 been. Hoe meer balans je ervaart in je lijf, hoe rustiger je wordt in je hoofd. Je bent letterlijk en figuurlijk niet meer uit je evenwicht te brengen.
  4. Ben je de laatste tijd star en niet flexibel? Reageer je vaak geprikkeld wanneer er onverwachte dingen gebeuren? Probeer elke dag een paar rek- en strek-oefeningen te doen. Hoe flexibeler je lijf is, hoe soepeler ook je gedachten en reacties weer worden.

Start vandaag nog met slimmer trainen en ren, duw, strek en balanceer je lijf en je hoofd weer fit en blij.

Geplaatst in gezond doen en denken, iBlog Getagd met , , , ,

Eerste hulp bij tussendoortjes

Tegenwoordig lijkt het alsof tussendoortjes vooral gezien worden als versnaperingen. Het is iets lekkers dat je eet tussen alle ‘gewone’ en ‘gezonde’ maaltijden door. Dit maakt de gewone maaltijden gelijk een stuk minder aantrekkelijk en de tussendoortjes niet alleen lekker, maar ook ongezond.

Er lijkt in ons hoofd een groot verschil te bestaan tussen maaltijden en tussendoortjes, maar is dat eigenlijk wel zo logisch en normaal als we denken?

In dit artikel geef ik 3 redenen (en nieuwe woorden) voor het nemen van een tussendoortje, zodat je gemakkelijker de dag doorkomt met een vrolijk hoofd en fit lijf.

Je kan mijn artikel verder lezen op vetvrij: eerste hulp bij tussendoortjes

Geplaatst in gezond doen en denken, iBlog Getagd met

Een beetje rommel in je huis en hoofd maakt gelukkig

Ik doe de laatste tijd (halfslachtige) pogingen om mijn huis op te ruimen volgens het Marie Kondo principe: alles wat je niet blij maakt, gooi je weg.
Dat vind ik dus best moeilijk. Niet in de laatste plaats omdat ik veel waarde hecht aan sommige dingen juist vanwege hun niet-blij-makende eigenschappen, zoals veel van de kunst in mijn huis. Ik hou wel van de droefenis, de weemoed en de scherpe kantjes van het leven.
Desalniettemin ruimt en vrolijkt het lekker op in mijn huis en dat zet me aan het denken: kan ik het zelfde principe ook toepassen op mijn hoofd? Alle gedachtes die mij niet blij maken, die doe ik weg.
Dat vind ik dus nog moeilijker. Niet in de laatste plaats omdat mijn gedachten blijkbaar heel wat gemotiveerder zijn om te blijven dan een stapel tijdschriften, of een oude trui. Maar behalve dat het weggooien van ongelukkige gedachten gemakkelijker gezegd is dan gedaan, vraag ik me ook af of het wel helpt. Word je met enkel vrolijke gedachtes een gelukkig mens? Ik denk het niet.

Het leven is rommelig en dat is maar mooi ook. Rommeligheid biedt perspectieven, je kan er meerdere kanten mee op want er is altijd wel wat voorhanden om mee aan de slag te gaan. Soms raak je in de rommel wat kwijt en dat is ook helemaal niet erg, want zo je leer je of het verlorene van waarde is of niet. En mocht je het na verloop van tijd weer hervinden of herdenken, dan is dat altijd met een andere blik en zo ontdek je nog weer andere kanten van jezelf en het hervonden voorwerp.

Geef mij dus maar een beetje rommel en wat overbodigheid in mijn huis en hoofd, ik word daar wel gelukkig van.

Geplaatst in gezond doen en denken, iBlog, literaire coach Getagd met , ,

Maak van nieuwsgierigheid je nieuwe gezonde gewoonte

Wanneer je op de onderstaande link klinkt, dan krijg je een slimme TED-talk te zien van 10 minuten over hoe jij aan je ongezonde gewoontes bent gekomen en hoe je er door aandacht en nieuwsgierigheid weer vanaf kan komen.

TED-talk over (on)gezonde gewoontes en nieuwsgierigheid

 

Geplaatst in gezond doen en denken, iBlog Getagd met , ,