Handige tip om je wervelwind aan gedachten (of emoties) tot rust te brengen

Wist je dat je linkerhersenhelft het liefst al je zintuiglijke indrukken van taal voorziet? Het produceert continue allerlei aanwijzingen en oordelen voor je. Zo lijkt het te weten wat je moet doen bij warmte, honger, drukte en bij aardige of enge mensen. Lijkt te weten. Ondertussen word je vooral moe van al dat vaak tegenstrijdige geklets in je linkerhersenhelft.

Voor meer rust in je hoofd hoef je alleen maar aandacht aan je zintuigen te geven. Voelen, kijken, horen, ruiken, proeven. Meer niet. Dit wordt ook wel mindfulness genoemd.

Ook handig om te weten: wanneer je woorden geeft aan wat je ziet/voelt/ruikt etc. vermindert het de sensatie. Letterlijk. In MRI scans viel te zien dat wanneer mensen alleen maar moesten kijken naar de verschillende emoties op gezichten, de amygdala flink oplichtte (het gedeelte in je hersenen waar je emoties gelokaliseerd zijn). Wanneer aan de proefpersonen gevraagd werd de emoties die ze zagen te benoemen dan verminderde dat de activiteit in de amygdala enorm.

Doe met die kennis ook je voordeel op en benoem de emoties die je als heftig en vervelend ervaart, maar geniet van alles wat goed voelt zonder je linkerhersenhelft erbij te betrekken.

Share
Geplaatst in gezond doen en denken, iBlog Getagd met , , ,

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*