Hoe sportief zie jij jezelf? Verander je overtuiging en beweeg!

Je ziet de wereld niet zoals die is, je ziet de wereld zoals jij bent (Anais Nin) en wie jij bent, is gevormd door allerlei mensen en ervaringen die jij in jouw hoofd een betekenis hebt gegeven. Als gevolg van wat jij allemaal hebt meegemaakt, bekijk je de wereld nu misschien met een zekere achterdocht, of juist met flink wat zelfvertrouwen, maar in elk geval met een hele hoop stellige overtuigingen die al dan niet nuttig zijn.

Om je duidelijk te maken hoe overtuigingen van invloed zijn op je gedrag, neem ik de veel voorkomende kijk op sporten als voorbeeld: Sporten is stom, moeilijk, saai en niet vol te houden. Waar komt zo’n gedachte vandaan? Wie heeft jou ooit verteld, of doen denken dat sporten stom/moeilijk/saai en teveel werk is? Wanneer ben je tot die conclusie gekomen? En belangrijker nog, helpt die kijk op inspanning jou om fit en gezond te zijn?

Zolang jij de overtuiging houdt dat bewegen vooral een vermoeiende verplichting is, zul je nooit ervaren hoe goed het kan voelen om actief met je lichaam bezig te zijn, simpelweg omdat je hoofd je vertelt dat het niet fijn is. En wat jij in je hoofd bedenkt, is van enorme invloed op je handelen. Door te denken dat bewegen stom is, zul je niet gaan sporten. Door niet regelmatig te bewegen voel je je minder fit en heb je nog minder zin in sporten en zo bevestig je je eigen overtuiging. Niet handig.

Het is dus slim om je overtuigingen eens na te lopen en de niet zo nuttige aan te pakken. Dat kan op twee manieren: 1. Kijk of de achterliggende reden/boodschap van je overtuiging nog klopt. Ooit had je iets aan je overtuiging dat sporten stom is, al was het maar omdat iedereen in jouw omgeving sporten stom vond en jij dus ook. Of misschien vond je succesvol zijn in je werk belangrijker dan je gezondheid. Nu lijkt het je eigenlijk best lekker om moeiteloos te kunnen bewegen zonder buiten adem te raken. Door te bewegen krijg je ruimte in je hoofd, wat je werk ten goede komt. En je weet ergens ook wel dat je door te sporten makkelijker af zal vallen. Vervangen dus, die overtuiging! 2. Maak nieuwe overtuigingen die passen bij wat je wilt bereiken (en herhaal deze regelmatig zodat ze zich diep in je hoofd nestelen). Bijvoorbeeld: Sporten is heerlijk want ik krijg er direct nieuwe energie van. Als ik sport vergeet ik even alle dagelijkse stress. Van sporten gaat mijn lijf er beter uitzien. Ik blijf langer gezond en in conditie door regelmatig te sporten. Ik slaap beter als ik regelmatig flink beweeg.

Kan je je voorstellen hoe anders de wereld (en jijzelf!) eruit gaat zien met zo’n nieuwe kijk op bewegen?

 

Share
Geplaatst in gezond doen en denken, iBlog