Kan je iets missen, wat niet goed voor je is?

Als we iets willen veranderen in ons leven, denken we al snel aan wat we dan niet meer zullen hebben, kunnen of mogen. We denken aan wat we zullen gaan missen, ook al is datgene waar we dan naar verlangen niet goed voor ons.

Bijvoorbeeld de onstilbare trek in mergpijpjes, roomsoesjes, of tortillachips met gesmolten kaas. Lekker! Maar dat is dus niet zo. Schuld en ontevredenheid komen bij velen van ons al binnendenderen tijdens het eten. Je stelt jezelf de vragen: “Dit is niet goed voor me, waarom wil ik het dan steeds?” En: “Waarom mis ik het meteen, elke keer als ik me voorneem ermee te stoppen?”

Het doet mij denken aan de vele grote liefdes die ik heb gehad en heb laten gaan. Voor ik een beetje zeker begon te weten dat deze of gene misschien toch niet de liefde van mijn leven was en dat ik echt niet gelukkiger werd in zijn bijzijn, had ik alle dingen de revue laten passeren die ik zou gaan missen: aandacht (ook al was dat negatieve), zijn familie, vrienden, samen zijn.. Het koste nogal wat moed me te storten in het onbekende.

Met relaties is het gelukkig meestal zo, dat eenmaal afscheid genomen de weg terug naar oud, vertrouwd en fout is afgesloten. Zo word je gedwongen nieuwe en leukere en betere paden in te slaan op weg naar nieuw geluk en nieuwe liefde.

Met gezonder leven ligt dat anders. Helaas. Genot in de vorm van zoet, zout, vet en de afstandsbediening zijn 24 uur per dag te koop en te krijgen. Afscheid nemen van je ongezonde gewoonten lijkt simpelweg onmogelijk.

Als je bedenkt dat alles wat je aandacht geeft groeit, dan is het onhandig om je te concentreren op wat je niet mag. Immers: je blijft dan vooral bezig met wat je niet meer wilt. Je concentreert je zo hard op wat je mist totdat je uiteindelijk zwicht voor die rol koekjes met bijbehorend schuldgevoel. Concluderend: je wilt niks wilt missen wat niet goed voor je is.

De oplossing voor het veranderen van je gedrag ligt dan ook niet in jezelf oude gewoontes verbieden, maar in nieuwe gewoontes begeren. Je concentreren op goed voor jezelf zorgen, je fit en energiek voelen, voldoende rust en ontspanning nemen en genieten van alle leuke dingen, mensen en liefdes om je heen die je nu voor geen goud zou willen missen.

Share
Geplaatst in gezond doen en denken, iBlog